نقش میانجی هویت سازمانی در رابطه بین اخلاقی حرفه ای با رفتار انحرافی کار در کارکنان
بیان مسأله
علاقه و توجه وافري طي سالهاي اخير از جانب محققان و نظريه پردازان به رفتارهاي مختلف آسيب رسان و منفي در محيط هاي كار معطوف شده است. گستره رفتارهاي منفي و آسيب رسان تحت عناوين مختلفي نظير فريب ، خرابكاري سرقت، دروغگويي، طرح شوخي هاي بدخواهانه، تلاش مضايقه گونه، رفتار پرخاشگرانه و مزاحمتهاي جنسيتي در پيشينه پژوهش هاي صورت گرفته مورد اشاره قرار گرفته اند به باور پترسون توجه جدي پژوهشگران عرصه هاي مختلف به اين گونه رفتارها يكي به دليل شيوع فزاينده اين نوع رفتارها و ديگري به دليل هزينه قابل توجهي است كه در اثر اين نوع رفتارها به سازمانها تحميل مي شود . پژوهشهاي زيادي علاوه بر مستند ساختن هزينه هاي اقتصادي و مالي اين رفتارها، اثرات رواني و اجتماعي رفتارهاي منفي در محيط هاي كار را بر جو و فضاي سازمان به خوبي مستند ساخته اند
رفتارهاي انحرافي از لحاظ مفهومي رفتارهايي هستند که افراد با انجام آن ها قواعد، رسوم و سياست هاي رسمي سازمان را در عرصه هاي مختلف نقض کرده و از اين طريق زمينه را براي آسيب رساني به افراد و سازمان فراهم مي سازند این رفتارها به دو دسته الف) رفتارهاي انحرافی معطوف به سازمان شامل کم کاري، دیرآمدن، غیبت ب ی برنامه، تخریب امکانات و لوازم س ازمان، نادیده گرفتن عمدي مقررات و استفاده شخصی از وسایل سازمان، وب) رفتارهاي انحرافی معطوف به افراد یعنی مراجعان و مشتریان و همکاران، مانند بروز پرخاشگري و خشونت رفتاري- کلامی، دزدي و تمسخر،تقسیم می شوند
فصل اول : کلیات تحقیق
فصل دوم : ادبیات تحقیق
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل دادهها
فصل پنجم : نتیجه گیری
منابع فارسی و منابع لاتین
|